Contact


Tijd voor een ego boost. 10 tips

15-04-2014

Tijd voor een ego boost. 10 tips

Bewust toewerken naar meer zelfverzekerdheid

Wen er maar aan. In het leven krijg je niet alles zomaar in je schoot geworpen. Dat geldt zelfs voor iets als zelfverzekerdheid en zelfvertrouwen. Daar zul je aan moeten werken. Gelukkig zijn er trucjes en oefeningen die je een ego boost kunnen bezorgen. In het begin voelt het misschien onwennig aan maar op den duur zal je zelfverzekerde houding vanzelf natuurlijker worden.

1. Schouders naar achteren, borst vooruit
Treed het leven moedig en trots tegemoet. Een fiere houding geeft je direct een meer vastberaden aanzien. En het voelt ook beter aan. Diep ademhalen... en gaan!

2. Smile!
Probeer meer te lachen. Beantwoord complimenten met een glimlach. Reageer op zure woorden van een ander met een glimlach. Een glimlach is het beste wapen dat je ter beschikking staat. Een glimlach geeft kracht. En zelfvertrouwen.

3. Schoonheid komt van binnenuit
Houd altijd voor ogen dat schoonheid van binnenuit komt. Natuurlijk geeft een verzorgd uiterlijk een zeker gevoel (en daar moet je ook zeker voor gaan) maar houd je op die dagen dat je je onzeker voelt over je uiterlijk vooral voor dat het om je uitstraling gaat. Schoonheid komt uiteindelijk van binnenuit! Dus voel je je niet op je gemak met jezelf (verkeerde outfit, pukkel, bad hair day) recht dan je rug en voel je mooi (en zeker van jezelf)!

4. Wees pro-actief
Loop niet voor moeilijke situaties weg, maar zet je tanden erin, ook al loop je inwendig te beven. Je zult zien dat je veel meer kunt dan je dacht en dat geeft zekerheid. Bijt door de zure appel heen (eet alleen in dat restaurant, spreek voor die groep mensen, zeg wat je dwars zit). Gewoon doen! En leg de lat niet te hoog voor jezelf. Niemand is perfect.

5. Verzin een mantra voor jezelf
Verzin een zinnetje voor jezelf dat je herhaalt op momenten dat je onzeker bent. Een spreuk die jou persoonlijk moed inspreekt. Voorbeelden nodig? 'Nooit bang zijn!' of 'Ik kan het!' of 'Ik ga ervoor!' of 'Het maakt niet uit hoe ik er kom, als ik er maar kom!'.

6. Haal die spirit tevoorschijn
Heb je de neiging om je te verschuilen of om altijd lief en aardig te zijn, haal dan eens die spirit tevoorschijn. Neem op de sportschool eens op de eerste rij in de aerobic les plaats en reageer eens op die onaardige woorden van die collega. Laat niet over je lopen. Haal die pit die in je zit tevoorschijn. Bedenk dat ook jij recht op een plaatsje op deze aardbol hebt. Het maakt je zelfverzekerder als je weet dat jij er ook zijn mag!

7. Houd je successen en sterke punten voor ogen
Concentreer je niet op negatieve dingen maar houd je successen en sterke punten voor ogen. Verdrink niet in zelfmedelijden als je ergens niet voor slaagt of vindt dat je gefaald hebt, maar krabbel direct weer op en ga weer verder. Denk aan alle dingen die je in je leven al bereikt hebt.

8. Accepteer jezelf
We zijn allemaal anders. Accepteer jezelf. Doe dingen op je eigen manier (ook al zou je ze graag op de manier van die zelfverzekerde vrouw of collega doen). Accepteer jezelf. Geef jezelf credit. Alleen als je jezelf naar waarde schat, zullen ook anderen je naar waarde schatten. En dat geeft je weer een heleboel extra zelfverzekerdheid. Zit je eenmaal in de opwaartse spiraal dan maak je reuzenvorderingen.

9. Beweeg!
Dit klinkt je misschien vreemd in de oren en toch hoort dit punt in dit rijtje thuis. Beweeg, schrijf je in bij de sportschool, begin een nieuwe sport. Door regelmatig te sporten voel je je beter en mooier en dat versterkt je zelfvertrouwen.

10. Oefen moeilijke situaties
Zie je op tegen een bepaalde situatie en voel je je daar onzeker over, oefen de situatie dan met iemand uit je naaste omgeving. Zo kun je een sollicitatiegesprek met een vriend(in) of je partner oefenen. Door je alvast de situatie voor te stellen en de woorden die je dan zult zeggen alvast hardop uit te spreken, heb je meer houvast op het moment zelf en zul je je zekerder voelen.