Contact


5 fouten die je niet mag maken in je sollicitatiebrief / CV

05-06-2014
Met een indrukwekkende motivatiebrief en bijhorend CV kan je recruiters overtuigen om jou uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek. Dat je daarin geen grove fouten maakt en er de nodige aandacht aan besteedt ligt dan ook voor de hand. Enkele tips!

Je motivatiebrief is de ideale kans om jezelf te introduceren aan een werkgever en je te onderscheiden van andere kandidaten. Aan de hand van jouw brief kan een recruiter zien of je al dan niet een goede match bent voor het bedrijf en de functie.

Vermijd de volgende fouten in je sollicitatiebrief …

1. Je volgt de instructies niet

Werden er specifieke instructies vermeld in de vacature? Sommige werkgevers vragen namelijk om een specifiek onderwerp te gebruiken in je mail of dat je enkel solliciteert via een tool die zij hiervoor speciaal hebben ontworpen. Volg deze instructies dan ook! Als je dit niet doet, verkleint dit je kans op een uitnodiging.

2. Je gebruikt een standaardbericht

Je zult minder snel worden uitgenodigd voor een gesprek, als je voor iedere sollicitatie dezelfde algemene motivatiebrief gebruikt. Maak voor iedere functie waarvoor je solliciteert een motivatiebrief op maat. Een goede sollicitatiebrief straalt enthousiasme uit voor de werkgever en toont dat je de geschikte vaardigheden en ervaring hebt voor de functie. Carrièredoelen of ervaringen die niets met de baan te maken hebben, hoef je dus niet te bespreken.

3. Je brief = je CV

Je motivatiebrief moet je CV versterken, in plaats van te herhalen of samen te vatten. In plaats van alles wat in je CV staat te herkauwen leg je beter de nadruk op waarom jouw ervaring je de geschikte kandidaat maakt voor de baan. Voeg details toe die niet in je CV aan bod komen, maar probeer het toch zo kort mogelijk te houden.

4. Je bent niet professioneel

Voeg geen persoonlijke details toe die niets met de functie waarvoor je solliciteert te maken hebben. Hou je toon zo professioneel mogelijk, ook al ben je online aan het solliciteren en heb je de neiging om hier iets informeler aan het werk te gaan. Gebruik een professionele begroeting en handtekening.

5. Je leest niet na

Dit is een van de belangrijkste stappen: nalezen, nalezen, nalezen! Veel grammatica- en spellingfouten kunnen worden vermeden door je tekst meermaals na te lezen of te laten nalezen. Ook zoek je best uit naar wie je je brief stuurt, zo vermijd je dat je "Geachte heer X" schrijft naar een vrouwelijke recruiter.

(nm) – Bron: Blog.brazencareerist.com