Contact


5 Openingszinnen voor een geslaagde motivatiebrief

11-07-2014

Een motivatiebrief is maatwerk, geen bandwerk waarbij je voor elke vacature dezelfde brief stuurt.
In je eerste zinnen moet je meteen de aandacht trekken, en zo het verschil maken met de tientallen andere brieven die opgestuurd worden.

Veel sollicitanten stoppen weinig moeite in hun motivatiebrief.

Terwijl dit een perfecte toevoeging kan zijn voor het opgestuurde cv. In een motivatiebrief kan je bepaalde elementen in de kijker zetten en de taal van het bedrijf spreken.

Vooraf even bellen

Het doel van je motivatiebrief is interesse wekken. Interesse wekken zodat jouw cv met net iets meer aandacht bekeken wordt dan andere. Interesse wekken zodat jij uitgenodigd wordt voor een sollicitatiegesprek. Dit kan je versterken door vooraf te bellen met de recruiter. Je kunt dan bijkomende informatie vragen die je kan verwerken in je brief. Bovendien kan je in je brief verwijzen naar het telefonisch gesprek, zo is je naam niet meer onbekend.”

Maatwerk is cruciaal voor een overtuigende sollicitatiebrief. Je geeft weer wat je motivatie is om bij dat bedrijf te gaan werken en waarom jij de geschikte kandidaat bent. Vraag je af wat jij het bedrijf kan bieden, en niet enkel wat zij jou te bieden hebben. Denk hierbij aan je favoriete vaardigheden en favoriete waarden en verwerk deze in je brief.

Solliciteren is verleiden

Een motivatiebrief is een brief waarin je jezelf probeert te verkopen. Je zet jezelf in de etalage zodat de toekomstige werkgever je uitnodigt voor een sollicitatiegesprek. Maar niemand houdt van borstklopperij. Het is dus veel beter om te verleiden. Verleiden is het samenspel van elkaar leren kennen en tegelijk eerlijk zijn naar elkaar toe.

Er is niet één juiste manier om een motivatiebrief te starten, maar je kan wel bepaalde technieken gebruiken die bij jou passen en waarmee je uit de band kan springen.

1. Jobs en andere verwezenlijkingen

Dit is een heel gebruikelijke - en nog altijd goede - manier om je motivatiebrief te beginnen. Hiermee val je met de deur in huis en probeer je je potentiële werkgever te overtuigen met je achtergrond. Gebruik daarom je meest indrukwekkende en relevante verwezenlijkingen om te tonen wat je waard bent. Relevant betekent: relevant voor deze vacature, want dat kan van vacature tot vacature verschillen.

Voorbeeld: Als Social media coördinator voor Bedrijf X stuur ik verschillende digitale media projecten aan. Door een nieuwe social media marketing strategie uit te tekenen en uit te voeren, verdubbelde ik ons publiek op Facebook en verdriedubbelde ik onze volgers op Twitter.  

 

2. Enthousiasme betekent toewijding

Een andere manier is te beginnen met je enthousiasme voor de vacature. Als je echt overtuigd bent dat het bedrijf en de baan heel goed bij je passen, is dit een goede manier om je motivatiebrief mee te starten. Dit toont dat je een gemotiveerde en toegewijde werknemer zal zijn.

Voorbeeld: Een kandidaat begon zijn sollicitatiebrieven steevast met een prikkelende zin. “Iets in de trant van ‘Heel soms kom je een vacature tegen die echt op je lijf is geschreven. Een functie waar je op wil solliciteren. Een functie waar je warm van wordt. In mijn geval niet zozeer van de functietitel, maar wel van de inhoud van deze functie. Nu is het aan mij om u te overtuigen!’ Elk woord wat hier staat is gemeend (ook dat de functietitel mij niet aansprak).” 

 

3. Keywords, keywords, keywords

Wanneer je solliciteert voor een groter bedrijf en je weet dat ze een automatische screening van de sollicitaties doen, is het een goed idee om in je openingszinnen heel veel keywords te gebruiken. Door de juiste sleutelwoorden te gebruiken, zal je motivatiebrief er zeker uitgelicht en gelezen worden.

Voorbeeld: Geschreven en verbale communicatievaardigheden zijn mijn twee belangrijkste vaardigheden. Door mijn ervaring in public relations, heb ik de juiste vaardigheden voor jullie projecten in social media, mediarelaties en community management en het leiden van een team. Het is de combinatie van deze vaardigheden dat me de beste kandidaat maakt voor de vacature van public relations manager. 

 

4. Gezamenlijk netwerkcontact vermelden

Als iemand in je professioneel netwerk je doorverwijst naar een bepaalde vacature, bedrijf of recruiter, dan moet je dit zeker gebruiken in je motivatiebrief. Door de naam te laten vallen van jullie gezamenlijk contact, kan de recruiter je direct plaatsen en val je meer op. Hij zal benieuwd zijn waarom je contact vindt dat je een goede kandidaat zou zijn voor de job.

Voorbeeld: Mijn naam is x en ik sprak onlangs met jullie communicatieverantwoordelijke y. Hij vertelde me over jullie vacature voor de IT-afdeling. Hij raadde me aan om jou te contacteren omdat ik dagelijks bezig ben met IT. 

 

5. Starten met nieuws

Een andere unieke openingszin, is je potentiële werkgever proberen te imponeren met je kennis van nieuws of een event. Ga op zoek naar recent nieuws over het bedrijf waarvoor je solliciteert en verwerk dit in je brief. Vertel waarom dit nieuws je ertoe heeft aangezet te solliciteren of waarom dit je overtuigd heeft dat je een goede kandidaat voor de vacature zou zijn.

Voorbeeld: Vorige maand werden jullie vernoemd in De Standaard voor jullie partnership met de non-profitorganisatie y. Na het lezen van dit artikel, ben ik vacatures beginnen te zoeken van jullie bedrijf, en ik was dan ook blij dat jullie een vacature hadden openstaan voor administratief assistent. Aangezien ik heel wat ervaring heb op dit vlak ben ik ervan overtuigd dat ik een heel goede kandidaat zou zijn. 

(mr) – Met dank aan Glassdoor.com, Lodi Planting & Katrin Van de Water