Contact


Drink jij te veel koffie (tijdens het werk)?

20-04-2015

Drink jij te veel koffie (tijdens het werk)?

5 signalen dat je te veel koffie drinkt

Voor alle goede aspecten die er verbonden zijn aan koffie (stimuleert je stofwisseling, bron aan anti oxidanten, minimum aan calorieën), zijn er ook nadelen. 5 duidelijke signalen die erop wijzen dat je te veel cafeïne aan het drinken bent…

Iedereen heeft zijn eigen cafeïnelimiet. De ene persoon is al wat meer gewend dan de andere en zolang je lichaam niet begint te protesteren, denk je waarschijnlijk dat je de dosis nog wat kan verhogen.

Toch wordt er aangeraden niet meer dan 6 à 8 kopjes koffie per dag te drinken en van tijd tot tijd een koffievrije dag in te lassen. Op die manier kan je lichaam zich herstellen en weer een gezonde balans vinden. Zonder dat je het weet, wordt je lichaam namelijk erg afhankelijk van je dagelijkse dosis koffie, een rustdag is dus waarschijnlijk goed om niet in een verslavend patroon te vallen.

Een hersteldag zorgt er trouwens voor dat er niet al te veel gewenning ontstaat. Koffie verliest namelijk zijn oppeppende en andere aantrekkelijke effecten als je er te veel van drinkt. Mensen die steeds die boost najagen, ondervinden dat ze steeds meer en meer moeten drinken om dezelfde (of een flauw afkooksel van dezelfde) kick te krijgen. Waarna uiteindelijk zelfs de positieve effecten volledig verloren gaan en er enkel een gewoonte achterblijft.

Maar wat zijn nu eigenlijk de eerste signalen dat je te veel koffie drinkt?

1. Snel geïrriteerd

Je geduld raakt sneller op dan dat het bijgevuld raakt. Je wordt snel kwaad en slingert plots veel vrijer met verwijten en scheldwoorden dan anders. Je omgeving merkt al snel dat je niet in je normale doen bent, maar jij steekt het misschien liever op een slechte dag.

Kan je niet zonder je kopjes koffie? Dan ligt het waarschijnlijk eerder aan een cafeïneverslaving. Cafeïne zorgt ervoor dat je ademhaling oppervlakkiger wordt, waardoor er minder zuurstof naar je hersenen wordt getransporteerd. Dat tekort aan zuurstof tast je inschattingsvermogen aan en verlaagt je focus, waardoor je minder goed kan nadenken en relativeren ook een hele opgave wordt.

2. Onrustig

Je bent niet alleen geïrriteerd, je bent ook constant onrustig. Je hebt last van zenuwen (vaak zonder reden) en je kan maar moeilijk stil blijven. Je loopt rondjes, wipt met je benen of je staat constant recht in plaats van op je gemak aan je bureau te blijven zitten. Focussen op één taak blijkt plots heel wat van je te vergen en je zit vaak met je gedachten al ergens anders.

3. Hoofdpijn

Koffie is een stimulerend drankje. Drink je er te veel van dan raken je hersenen (of toch de receptoren) onnatuurlijk overprikkeld, wat vaak leidt tot hoofdpijn. Het omgekeerde is ook waar. Heb je al een koffieverslaving en ontneem je jezelf een deel van de cafeïne, waardoor je niet de verwachte dosis binnenkrijgt, dan reageert je lichaam met hoofdpijn.

4. Uitgedroogd

Cafeïne werkt ook vocht afdrijvend, waardoor je het gevaar loopt om uitgedroogd te raken en ook hierdoor weer hoofdpijn te krijgen. Heb je meer dorst dan anders? Moet je vaak naar het toilet? Zie dat dan ook als een alarmsignaal.

5. Slapeloos / vermoeid

Drink je koffie om jezelf op te peppen? Dan zit je misschien in een vicieuze cirkel.

Koffie vertekent je slaappatroon en doet dat gewoonlijk op een negatieve manier. Je raakt maar moeilijk in slaap, je ligt de hele nacht (onrustig!) te woelen, met als gevolg dat je vermoeid bent de volgende dag. Bij gebrek aan de natuurlijke energie die je tijdens een degelijke nacht slaap genereert, drink je koffie om jezelf op de been te krijgen en te houden. Iets dat je volgende nacht weer zult moeten bekopen met onrustig slaapgedrag… Je ziet waar het fout loopt, maar hoe stap je dan uit die cirkel?

Het lichaam van een cafeïneverslaafde is zo geprogrammeerd dat het denkt pas wakker te kunnen blijven als het koffie krijgt. Neem je de cafeïne weg als je lijf erachter vraagt, dan zal dat het als een signaal zien dat het niet wakker moet blijven. Wat ertoe kan leiden dat je op ongecontroleerde momenten plots de drang voelt om in slaap te vallen. Onhandig. Probeer daarom een gezonde balans te vinden.

(sjv) – Bron : Manners.nl